Adaptacja

PRZYGOTOWANIE DZIECKA DO PODJĘCIA EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ

  1.Stwarzanie dziecku sytuacji samodzielnego rozwiązywania problemów:

  1. Zachęcanie dziecka do wspólnego wykonywania prac domowych
    np. rozdzielanie sztućców do przegródek szufladki, rozdzielanie części ubrania (segregowanie prania), dobieranie par skarpetek, rozdzielanie zakupów, dopasowywanie filiżanek do spodeczków, dobieranie par butów – układanie ich na półce, składanie zużytych papierów (przy okazji będzie to segregowanie śmieci), wycieranie naczyń – wykładanie ich ze zmywarki, nakrywanie do stołu, podawanie prania do powieszenia, wrzucanie obranych warzyw do garnka, podlewanie kwiatów, pomoc w majsterkowaniu, skręcaniu mebli (np. odkręcanie śrubek, wkładanie śrubek), pomoc w sprzątanie ogrodu (np. grabienie liści, układanie narzędzi), odkurzanie, mycie samochodu i wiele, wiele innych, które rodzice wymyślą dla swoich małych pomocników.
  2. Samodzielne organizowanie sobie pracy – dbałość o własne rzeczy i zabawki, porządkowanie swego miejsca pracy i zabawy; prowadzi do kształtowania odpowiedzialności za własną pracę i postępowanie. Dziecko powinno mieć w swoim najbliższym otoczeniu tyle zabawek, ile jest w stanie samodzielnie posprzątać!
  3. Świadome przestrzeganie w rodzinie ustalonych wspólnie zwyczajów – przejawi się zdyscyplinowaniem w przedszkolu i umiejętnością współżycia w zespole.
  4. Kształtowanie poczucia obowiązku – sumienne wykonywanie łatwych prac i wytrwałe doprowadzanie ich do końca.
  5. Zachęcanie do dłuższego skupiania uwagi poprzez obserwację przyrody, wspólne gry i zabawy z regułami, wspólne czytanie książek, oglądanie obrazków, słuchanie piosenek, opowiadań czy audycji radiowych.
  6. Stopniowo tak organizować życie dziecka w rodzinie jak ma to miejsce w przedszkolu, wspominając przy tym co właśnie dzieci robią.
  7. Dostarczyć dziecku materiały, z którymi zetknie się w przedszkolu np. kredki, plastelina, nożyczki itp.
  8. Rozwijać i doskonalić samodzielność dziecka w zakresie czynności samoobsługowych – możliwie często należy pozwalać dziecku samodzielnie się ubierać, jeść, myć ręce i zęby, a także korzystać z toalety. W razie koniecznej potrzeby pomóc.               
  9. 2.Kształtowanie pozytywnej motywacji dziecka dotyczącej przekroczenia progu przedszkola.
  10. - Wyjaśnijmy dziecku, dlaczego będzie musiało chodzić do przedszkola. Rozmawiajmy z dzieckiem dużo w domu o przedszkolu, opowiadajmy o tym co będzie tam robiło, że będzie się bawił z kolegami, rysował, budował, tańczył itp.
  11. - Ważne jest przedstawienie pozytywnego, ale niezbyt wyidealizowanego obrazu Przedszkola. Pomocne w tym mogą być książki o Przedszkolu dla dzieci dwu i półrocznych np. Dzień Malucha z serii Księga malucha, Tupcio Chrupcio nie chce iść do przedszkola, Kamyczekprzedszkole Christie L’Heureux, a dla trzylatków Lulaki , pan Czekoladka i przedszkolaki czyli ważne sprawy małych ludzi Beaty Ostrowickiej, Opowiadania dla przedszkolaków Renaty Piątkowskiej, Witajcie w przedszkolu Jutty Garbert i Ingrid Kellner czy też Żółwia foremka z serii Kasia i Kubuś autorstwa Ireny Landau.
  12. - Należy wraz z dzieckiem kompletować wyprawkę do przedszkola (wspólne zakupy, podpisywanie czy oznaczanie poszczególnych przedmiotów).
  13. - Pomocne będzie organizowanie kontaktów z rówieśnikami oraz kształtowanie umiejętności porozumiewania się z dziećmi i dorosłymi i wzbogacanie pozytywnych doświadczeń w kontaktach z dorosłymi i rówieśnikami na terenie domu rodzinnego.
  14. - Stopniowo uniezależniajmy dziecko psychicznie od siebie, zwłaszcza od matki, na przykład przyzwyczajając je do dłuższej nieobecności, a tym samym zmniejszając zależność emocjonalną od siebie.
  15. - Uczestniczmy z dziećmi w zajęciach adaptacyjnych organizowanych w przedszkolu, gdzie podczas wspólnej zabawy w gronie rówieśników dzieci poznają się nawzajem oraz zapoznają się z pomieszczeniami przedszkola (salą zabaw, łazienką, szatnią) i przyszłymi wychowawcami.
  16. - Warto do minimum zredukować inne stresy, niezwiązane z przedszkolem, aby na czas pierwszych tygodni w przedszkolu wyłączyć większe wrażenia czy życiowe zmiany (np. przeprowadzka, dłuższa nieobecność rodziców w domu, pobyt w szpitalu, narodziny rodzeństwa, złe doświadczenia z opiekunką). W takich przypadkach należy podwójnie zadbać o zaspokojenie potrzeb dziecka, szczególnie tych emocjonalnych.

  17. 3.Dbanie o prawidłowy ogólny rozwój dziecka oraz praca nad korygowaniem i kompensowaniem braków i trudności.
  18. W razie zaistniałej potrzeby należy podjąć współpracę ze specjalistą – lekarzem, stomatologiem, pielęgniarką, fizjoterapeutą (np. w przypadku wadliwej postawy ciała, krótkowzroczności, zeza, problemów ze słuchem, wady wymowy, jąkania, zaburzeń koordynacji ruchowej).

  19. 4.Propozycje złagodzenia stresu związanego z przekroczeniem progu przedszkolnego.
  20. - Regulowanie pobytu dziecka w przedszkolu (w razie potrzeby i możliwości w początkowym okresie dobrze będzie odbierać dziecko wcześniej).
  21. - Dajmy dziecku do kieszonki zdjęcia rodziców i ukochaną maskotkę w rękę. Dobrze jest też przypiąć dziecku plakietkę z imieniem, na pewno poczuje się lepiej, gdy pani zwróci się do dziecka po imieniu.
  22. - Drogę do przedszkola można odbyć ze znajomym dzieckiem chętnie chodzącym do tego samego przedszkola.
  23. - Powiedzmy dziecku kiedy i kto po nie przyjdzie, zapewnijmy je o naszej miłości. I o tym, że nie zostaje do nocy, że na pewno mama go odbierze.
  24. - Zadbajmy o krótkie pożegnanie w przedszkolu. Pożegnajmy się z dzieckiem już na korytarzu, to pozwala bez świadków wymienić uściski i buziaki. Pożegnanie na korytarzu, jest ważne również ze względu na inne dzieci, które już zostały same w sali. - Kiedy postanawiamy wyjść, należy pożegnać się krótko; kiedy przedłużamy pożegnanie, dzieci cierpią dłużej.
  25. - Przyjdźmy po dziecko punktualnie i wręczmy mu mały podarunek z okazji zostania przedszkolakiem.
  26. - Po odebraniu dziecka z przedszkola unikajmy omawiania jego niewłaściwego zachowania przy nim samym.
  27. - Chwalmy dziecko za jego dzielność i umiejętność radzenia sobie w każdej sytuacji. Jeśli dziecko bardzo płakało, powiedzmy mu, że wszyscy ludzie denerwują się trochę i boją się robić coś pierwszy raz, ale po kilku dniach czują się pewniej - tak będzie i z nim.
  28. 5.Czego rodzice robić nie powinni.
  29. - Nie zaglądajmy po pożegnaniu do sali by sprawdzić czy dziecko się bawi.
  30. - Nie należy poddawać się! Wzruszać się łzami dziecka i tupaniem, nie należy okazywać uczucia zdenerwowania, przejęcia czy rozdrażnienia.
  31. - Nie należy prosić wychowawczynię o to aby „oderwała” od siebie dziecko i zabrała do sali.
  32. - Nie straszmy dziecka przedszkolem („Poczekaj no, już pani w przedszkolu nauczy cię porządku!”).
  33. - Nie okazujmy dziecku własnych rozterek w trakcie pozostawiania go w przedszkolu.
  34. - Nie mówmy dziecku, że zostanie zabrane wcześniej, kiedy to jest niemożliwe ponieważ będzie nieszczęśliwe, że rodziców nie ma.
  35. - Po odebraniu dziecka z przedszkola unikajmy omawiania jego niewłaściwego zachowania przy nim samym.

 

 

 

Katolickie Przedszkole "Ziarenko"

ul. Czarnieckiego 3
43-300 Bielsko-Biała

tel. 33 483 13 94, 606 496 222

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Organ prowadzący:

Bielskie Stowarzyszenie Wspierania
Edukacji i Rodziny "Światło" (non-profit)

ul. Czarnieckiego 3
43-300 Bielsko-Biała

KRS 0000361743

Nr konta bankowego:
Bank PEKAO
24 1240 4142 1111 0010 7293 8626

Copyright © 2011-2017
Bielskie Stowarzyszenie

Wspierania Edukacji i Rodziny "Światło"